dr hab.Benedykt Odyaprof. uczelni
Studenci i Jakość Kształcenia
Prorektor ds. studenckich i jakości kształcenia pełni kluczową rolę w zapewnieniu wysokiej jakości kształcenia i zadowolenia studentów. Priorytetem nowoczesnej dydaktyki jest tworzenie programów kształcenia, które odpowiadają nie tylko potrzebom zmieniającego się rynku pracy, ale również sprzyjają rozwojowi pasji i poszerzaniu horyzontów osób kształcących się. Zadaniem prorektora jest działanie na rzecz rozwoju i ewaluacji kierunków kształcenia. Różnorodność dyscyplin w naszej Uczelni sprzyja tworzeniu bogatej oferty dydaktycznej.
Prorektor, będąc otwartym na inicjatywy ze strony studentów i kadry akademickiej, wspólnie z nimi dąży do zmian w obszarach, które wymagają udoskonalenia. Wspiera dobre praktyki oraz dba o pozytywne zewnętrze oceny jakości, stanowiące inspirację do dalszych działań. Dąży do wzmocnienia funkcjonalności USOSa i rozwoju Biur Obsługi Studentów przy udziale władz Kolegiów. Prorektor wsparty doświadczeniem i wiedzą administracji Uczelni jest w stanie odpowiednio reagować na potrzeby i sugestie studentów i kadry akademickiej. Działalność prorektora ds. studenckich i jakości kształcenia to również podejmowanie inicjatyw mających na celu wsparcie studentów i niesienie pomocy w różnorodnych trudnościach. Polityka równości, pomoc osobom z niepełnosprawnościami, pomoc psychologiczna i prawna, a także materialna i rzeczowa to bardzo ważne zakresy działalności prorektora.
Wspieranie indywidualnych oraz zbiorowych inicjatyw studenckich – naukowych, dydaktycznych, kulturalnych i artystycznych, a także sportowych – przyczynia się do tworzenia przyjaznej przestrzeni na Uniwersytecie. Prężnie działający Samorząd Studencki, będący kluczowym elementem życia akademickiego, wspiera aktywność studencką i reprezentuje interesy studentów. Rolą prorektora jest umożliwienie skutecznej współpracy samorządu z władzami Uczelni oraz dbałość o otwarty dialog między przedstawicielami społeczności studenckiej a administracją Uniwersytetu.
Urodził się 4 grudnia 1975 r. w Starogardzie Gdańskim. Absolwent z wyróżnieniem WSP w Słupsku (1999): magister wychowania muzycznego; PSM II˚ im. I.J. Paderewskiego w Słupsku (2000): muzyk instrumentalista – puzon; AM im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu (2000): magister sztuki. Doktor sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej dyrygentura – UKW (2008); doktor habilitowany sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej dyrygentura – AM w Krakowie (2016). W roku 2013 ukończył Studia podyplomowe w zakresie Zarządzania Projektami – WSB w Toruniu. W roku 2021 ukończył studia podyplomowe Executive Master of Business Administration (MBA) w SGM w Warszawie.
Od roku 2001 związany jest z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Do roku 2008 na stanowisku asystenta, następnie adiunkta, a od roku 2016 profesora nadzwyczajnego. Obecnie dr hab., profesor uczelni w Katedrze Dyrygentury Wydziału Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Reprezentuje dziedzinę sztuki, dyscyplinę: sztuki muzyczne.
Od początku zatrudnienia pełnił odpowiedzialne funkcje na Uczelni, których zakres obowiązków obejmował sprawy studenckie i dydaktyczne, m.in. rekrutację, praktyki, opiekę nad kołami naukowymi oraz kształcenie nauczycieli. Od 2008 do 2016 roku pełnił funkcję zastępcy kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej (WEM) ds. dydaktycznych. W latach 2008-2015 pracował na rzecz Uniwersytetu w komisjach wydziałowych (WPiP UKW): nauki, dydaktyki i jakości kształcenia oraz wydawniczej. Nadzorował realizację programu MOST oraz Erasmus i Erasmus+. W kadencji 2012-2016 był Senatorem UKW, członkiem Senackiej Komisji ds. Dydaktyki i Jakości Kształcenia, członkiem Rektorskiej Komisji ds. Organizacji i Rozwoju Uczelni, a także członkiem Uczelnianej Komisji ds. Kształcenia Nauczycielskiego.
W kadencjach 2016-2020 i 2020-2024 pełnił i pełni nadal funkcję prorektora ds. studenckich i jakości kształcenia. Od 2016 r. członek Uniwersyteckiej Komisji Kształcenia Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich, a od 2020 jej przewodniczący. W latach 2016-2020 był członkiem Zespołu ds. Kształcenia Nauczycieli Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. W latach 2016-2020 współpracował z pełnomocnikami rektora ds. osób niepełnosprawnych, programu Erasmus+ i studentów zagranicznych, organizacji procesu kształcenia oraz systemu USOS. Pod koniec I kadencji na jego wniosek, poprzedzony inicjatywą Samorządu Studenckiego UKW, JM Rektor powołał pełnomocników ds. praw studenta i pomocy psychologicznej. Od 2020 r. współpraca ta została poszerzona o pełnomocników ds. jakości kształcenia, równości płci, obronności i informatycznych systemów obsługi. Dążąc do nieustannego rozwoju oraz będąc otwartym na nowe wyzwania w okresie pełnienia funkcji, uzyskał m.in. certyfikaty w zakresie tutoringu, wspomagania osób z niepełnosprawnościami, wystąpień publicznych, rozwoju kompetencji językowych, a także w zakresie nowych metod kształcenia, wsparcia działalności studenckiej i organizacji imprez masowych.
Od 2016 r. intensywnie pracuje nad poprawą jakości kształcenia na Uniwersytecie, co widoczne jest w efektywnym i zrównoważonym funkcjonowaniu przekształconych jednostek, takich jak Dział Jakości i Organizacji Kształcenia, Studium Wychowania Fizycznego i Sportu, Biuro Karier, Dział ds. Osób z Niepełnosprawnościami, Studium Praktyk, Studium Języków Obcych i Tłumaczeń. Do rozwoju jakości kształcenia przyczyniło się również poszerzenie funkcjonalności Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów. Koordynowane centralnie prace na rzecz jakości kształcenia otrzymały bardzo wysokie oceny – wewnętrzne i zewnętrzne – i rekomendacje (PKA, NIK, DFUniP i FUniP). Od 2016 r., na niespotykaną do tej pory skalę, Uczelnia rozwija, szkoli i wypracowuje mechanizmy podnoszące kompetencje studentów, nauczycieli akademickich i pracowników administracji. Prowadzi i wciąż kreuje unikatowe kierunki studiów, zdobywa nowe certyfikaty jakości i wdraża systemowe rozwiązania. Wspólnie z dyrektorami kolegiów, kierownikami jednostek ogólnouczelnianych, przedstawicielami Samorządu Studenckiego i DJiOK, jako przewodniczący Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia, aktywnie uczestniczy w doskonaleniu poprawy jakości dydaktyki i jakości studiowania. Efektem tej współpracy są nowe regulaminy studiów, zmiany w finansowaniu działalności studenckiej, wsparcie udziału studentów w badaniach naukowych oraz nowe, zgodne z aktualnymi potrzebami, programy studiów. Wprowadzono również nowe zajęcia poprawiające kompetencje językowe oraz planowanie kariery zawodowej, a także systemową pomoc psychologiczną. Wdrożono regulacje prawne umożliwiające realizację wybranych zajęć w formie e-learningu. Studenci i absolwenci mogą obecnie uzyskiwać certyfikaty językowe (TOEIC i TELC) oraz profesjonalnie planować karierę zawodową. Mieszkańcom Domów Studenta od roku 2021 r. w znaczny sposób poprawiono warunki lokalowe i bytowe oraz zagospodarowano na rzecz studentów przestrzeń wokół akademików. Wsparcie dla różnorodnych inicjatyw studenckich na terenie Uczelni umożliwiło organizację licznych wydarzeń kulturalnych, naukowych oraz sportowych. Studenci z różnorodnymi potrzebami uzyskują kompleksową pomoc, a nauczyciele akademiccy odpowiednie wsparcie. Podjęcie zdecydowanych działań w czasie pandemii COVID-19, w chwili zwiększenia skali agresji Rosji na Ukrainę, a także w okresie kryzysu gospodarczego pozwoliło na realne i właściwe udzielanie pomocy.
Jego zainteresowania artystyczne i naukowe związane są z dyrygenturą, prowadzeniem zespołów muzycznych, szeroko pojętą edukacją muzyczną oraz wykorzystywaniem nowoczesnych technologii w sztuce muzycznej. Uściślając, większość dorobku artystyczno-naukowego związana jest z muzyką sakralną (ze szczególnym uwzględnieniem muzyki pasyjnej), realizacją wielkich form wokalno-instrumentalnych (ponad 170 przygotowań i 450 realizacji koncertów), realizacją multimedialnych projektów artystycznych (ponad 90 w Polsce, Grecji, Szwecji, Norwegii, Słowacji i we Włoszech) oraz zastosowaniem technologii cyfrowej w edukacji muzycznej i pracy dyrygenta. Uczestniczył w ok. 70 konkursach i festiwalach muzycznych zdobywając na nich złote i srebrne medale, a także wyróżnienia i nagrody specjalne. Brał udział w 93 pracach jury konkursów muzycznych w kraju i za granicą. Z Chórem Akademickim UKW uczestniczył w wielu prestiżowych konkursach muzycznych, m.in. we Włoszech, na Malcie, w Hiszpanii, Niemczech, Austrii, Szwecji, Słowacji, Serbii, Belgii, Watykanie i Polsce. Pod względem działalności artystycznej ważne miejsce w dorobku zajmują wysoko oceniane realizacje płytowe i radiowe (m.in. J. Haydn, Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu, J. Rheinberger, Stabat Mater oraz Duke Ellington, Sacred Concert). Obecnie, rozwijając tematykę pieśni pasyjnej, o jego dorobku stanowią Stabat Mater Piotra A. Komorowskiego (2023) (dyrygent Piotr Stocki – doktorant) oraz projekt artystyczny Wokół Ukrzyżowanego: pieśni pasyjne w aranżacjach Daniela Pradelli (od 2021).
Prowadzi również badania naukowe. Realizował m.in. osiem tematów własnych i brał udział w czterech projektach w ramach badań statutowych. Uczestniczył w ponad 170 (ponad 130 referatów) konferencjach naukowych w kraju i za granicą. Uczestniczył w stażach artystyczno-naukowych w Bułgarii, Słowacji i Czechach. Prowadził wykłady i warsztaty dla studentów w Ukrainie, Litwie, Niemczech i Indiach. Posiada w swoim dotychczasowym dorobku 47 publikacji oraz 34 recenzje wydawnicze. Najważniejszą opublikowaną pracą jest monografia wydana nakładem Wydawnictwa UKW: Polskie pieśni pasyjne epoki średniowiecza i XVI wieku: Geneza, interpretacja, wykonawstwo w kontekście Lectio divina. Od roku 2016 jest członkiem Bydgoskiego Towarzystwa Naukowego (od roku 2020 członkiem zarządu).
W pracy nauczyciela akademickiego wypromował ponad 97 osób (w tym 34 jako główny promotor). Są wśród nich wybitni nauczyciele i artyści. W 2016 r. był promotorem pomocniczym w przewodzie doktorskim, a w roku 2023 promotorem. Obecnie sprawuje opiekę nad jednym słuchaczem Szkoły Doktorskiej. Jest również recenzentem w przewodach doktorskich i habilitacyjnych.
Za swoją działalność otrzymał m.in: Brązowy Medal Casimirus Magnus (2023), Brązowy i Srebrny Krzyż Zasługi (2009/2019), Odznakę "Zasłużony dla Kultury Polskiej" (2016), Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" (2021) oraz Medal Komisji Edukacji Narodowej (2011).